Newsy       Opis projektu       Działania projektu       Doradztwo on-line       E-learning       Galeria
Doradztwo online


Etyka w biznesie

1. Jaka jest rola etyki w biznesie?
     
Podstawowym celem wiążącym etykę z obszarzem problematyki sprawnego zarządzania jest podejmowanie decyzji trafnych z punktu organizacji, czyli ekonomicznie i etycznie uzasadnionych przy jednoczesnym rozwiązywaniu konfliktów etycznych powstałych w wyniku działania organizacji.
 Wypracowane narzędzia i procedury etyki pełnią „funkcje kontrolną” na działaniami gospodarczymi przedsiębiorstwa.
Kolejnym celem jaki stawia przed sobą etyka jest zapewnienie maksymalnej efektywności poprzez eliminację możliwości konfliktów w długim okresie czasu.
Etyka w biznesie umożliwia również odnalezienie wspólnych reguł dla stron konfliktu – wypracowania połączeń pomiędzy koniecznością spełnienia wymogów organizacyjnych przy jednoczesnym poszanowaniu wartości osobowych. Wprowadza etyczne standardy zachowań. Jej celem jest też etyczna analiza zobowiązań zawodowych.
Etyka w biznesie odsłania szerszą perspektywę kalkulacji zysków i strat. Dotyczy ona nie tylko interesów indywidualnych pracowników czy firmy, ale ukazuje potrzebę uwzględnienia przy analizie zysków i strat również interesów lokalnych, regionalnych a nawet globalnych.
Należy również wspomnieć o celu integracyjnym etyki, który spełnia dzięki ustaleniu jednolitych norm obowiązujących wszystkich działających na rzecz organizacji.

2. Co to są programy etyczne i jaką pełną funkcję?
     
Programy etyczne, jako całościowe przedsięwzięcia skierowane są na uczynienie z etyki biznesu najwyższego standardu o randze strategicznej. Obejmują część lub wszystkie z poniższych elementów:
ustalenie misji korporacji,
określenie standardów etycznych i zawodowych,
opracowanie kodeksu etycznego,
opracowanie podręcznika standardów zawodowych,
opracowanie programu kształcenia etycznego,
utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki,
promowanie zachowania etycznego (wyróżnienia, wydawnictwa, seminaria),
stałe monitorowanie przestrzegania norm etycznych i standardów zawodowych,
utworzenie etycznej infolinii (doradztwo, whistleblowing),
systematyczne przeprowadzanie audytu etycznego,
okresowe korekty kodeksu etycznego i podręcznika standardów zawodowych. 
Programy etyczne firm pełnią funkcję wewnętrzną i zewnętrzną. Funkcja wewnętrzna polega na wskazaniu wszystkim pracownikom etycznego wymiaru funkcjonowania firmy. Okazuje się bowiem, że indywidualne wartości i zasady uczciwego postępowania nie są wystarczające dla pełnienia ról zawodowych w firmie. Wysoki i wciąż rosnący stopień złożoności współczesnego świata biznesu powoduje, że etyczne postępowanie jest nie tylko kwestią wrażliwości moralnej, ale także wiedzy.
 
Doświadczeni specjaliści z zakresu etyki biznesu zwracają uwagę na to, że zaangażowanie się zespołu pracowników w kwestie etyki firmy i kultury pracy powinno być pochodną udziału pracowników w projektowaniu programu etycznego korporacji. Istotne są tu umiejętności kierownictwa tworzenia systemu etyki organizacji.

3. Co daje posiadanie tytuł Przedsiębiorstwa Fair Play?
     
Dotychczasowa historia programu pokazuje, że godło „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest skutecznych narzędziem budowania wizerunku firmy. Przedsiębiorstwa , otrzymując certyfikat, przede wszystkim dokumentują swoje rzetelne podejście do interesariuszy. Kontrahenci, wybierając firmy do współpracy, decydują się na wspólne przedsięwzięcia z przedsiębiorstwami, które dają dużą gwarancje wywiązania się ze zobowiązań wobec partnerów biznesowych, a tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest na tyle czytelny, że wspomaga również krajowe projekty biznesowe na całym świecie. Z informacji, które otrzymujemy od firm wynika również, że otrzymanie tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” wspiera budowanie zespołów pracowniczych, identyfikujących się z celami działania firmy, zespołów, na które przedsiębiorcy mogą liczyć w krytycznych chwilach. Z tytułu są dumni zarówno właściciele firm jak i ich pracownicy. Małe firmy zwracają uwagę na korzyści wynikające z lepszego ułożenia sobie stosunków nie tylko z pracownikami, ale także z klientami i kontrahentami, w oparciu o wymagania związane z uzyskaniem tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.

 Za: http://www.expovortal.com, Rozmowa z Mieczysławem Bąkiem – Prezesem Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Przewodniczącym Komisji Ogólnopolskiej Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”


4. Co oznacza termin niewidzialna ręka biznesu?
     
Niewidzialna ręka jest to jeden z poglądów na temat odpowiedzialności społecznej korporacji. Według tej filozofii jedyna rzeczywistą formą odpowiedzialności społecznej organizacji gospodarczych jest wypracowanie zysków i przestrzeganie prawa… wspólnemu dobru służymy najlepiej, kiedy każdy z nas i nasze instytucje gospodarcze działają nie na rzecz celów moralnych lub wspólnego dobra…, lecz przewagi w walce konkurencyjnej.
Moralność, odpowiedzialność i sumienie znajdują się w niewidzialnych rękach systemu rynkowego, a nie w rękach organizacji lub menedżerów działających w systemie.

5. Co to jest korupcja?
     
Korupcją mogą być zarówno różnorodne działania, jak również sytuacje społeczne i stosunki interpersonalne. Jest to, więc wzajemna wymiana, oddziaływanie między osobą „otrzymującą” i „dającą”. W tej relacji zawsze występuje kilka elementów: partnerzy działania, porozumienie dotyczące łapówki, przedmiot i wartość łapówki, wymiana korzyści, naruszenie normy czy też jakiegoś dobra ( naruszenie normy prywatnej, dobrego imienia, własności publicznej, czy naruszenie wartości, np. uczciwości, rzetelności).
Korupcja jest patologią społeczną, czyli takim zachowaniem instytucji, czy też jakiegoś elementu systemu społecznego, który stoi w sprzeczności ze światopoglądem i systemem wartości akceptowanymi w danej społeczności.
Prawnicy za korupcję uważają:
- łapówkarstwo: przyjęcie łapówki (sprzedajność) - łapownictwo bierne danie łapówki (przekupstwo) - łapownictwo czynne pośredniczenie w łapówkarstwie sprowokowanie łapówki
- opłacany protekcjonizm
- nepotyzm
- defraudację pieniędzy publicznych.
Korupcja może występować w różnych formach:
- przekupstwo - łapownictwo;
- wykorzystywanie środków budżetowych i majątku publicznego do celów prywatnych lub osobistych korzyści;
- płatna protekcja w obsadzaniu stanowisk;
- handel wpływami, np. poparcie w wyborach lub finansowanie partii politycznej w zamian za zdobycie wpływów;
- zakup zamówień, kontraktów i innych korzyści rządowych, koncesji czy decyzji sądu;
- uchylanie się przed obowiązkiem celnym, podatkowym czy wynikającym z innych przepisów;
- świadome, niezgodne z prawem dysponowanie środkami z budżetu państwa i majątkiem, który jest dobrem publicznym;
- faworyzowanie, protekcja;
- nepotyzm, kumoterstwo;
- kupczenie wpływami.
 

6. Czy trudno stosować normy etyczne w biznesie?
     
Pierwszym krokiem do stosowania norm etycznych jest ich poznanie a także przyjęcie systemu wartości, których zobowiązujemy się w firmie przestrzegać. Te wartości nie powinny być narzucone przez kierownictwo, ale wynikać z dyskusji z pracownikami i innymi interesariuszami przedsiębiorstwa. Na bazie przyjętych wartości powinien być opracowany kodeks etyczny. Posiadanie Kodeksu nie oznacza automatycznie, że firma stosuje normy etyczne. Stosowanie norm etycznych wymaga całego programu etycznego, który obejmuje m.in. działania związane z trybem monitorowania przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie a także systemy szkoleń i promocji wyjaśniających i popularyzujących zawarte w nim zasady. Widać więc, że stosowanie norm etycznych to proces, który wymaga pewnego zaangażowania zarówno kierownictwa jak i pracowników, a także zaangażowania interesariuszy.
 
Za: http://www.expovortal.com,
Rozmowa z Mieczysławem Bąkiem – Prezesem Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Przewodniczącym Komisji Ogólnopolskiej Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

7. Czy Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jest zjawiskiem powszechnym?
     
Etyczne postępowanie firmy, którego wyrazem jest CSR, jest mocnym punktem w jej reputacji. Biznes staje się obszarem uzależnionym od społecznej akceptacji. Z punktu widzenia długofalowego rozwoju organizacji trzeba brać pod uwagę sygnały z zewnątrz. Badania wska­zu­ją, iż firmy muszą być wrażliwe na potrzeby klientów, dlatego też każda z nich powinna badać je i uwzględniać na bieżąco w swojej strategii.
Innym elementem odpowiedzialnego biznesu jest fakt, że to globali­zacja wymusza zgodne z wymogami etyki biznesu postępowanie przedsiębiorstw. Koncerny wiedzą, że jeśli popełnią błąd w jednym zakątku globu, odbije się to na zaufaniu konsumentów w innym miejscu na świecie. Z drugiej strony wszelkie działania prospołeczne firmy spotykają się z bardzo pozytywną reakcją społeczeństwa.  
 
Poza tym jest wiele firm, mam na myśli głównie firmy rodzinne, które nie znają pojęcia CSR, ale funkcjonują tak, jak gdyby je znały i stoso­wały. To firmy wrośnięte w społeczność lokalną od pokoleń, a zarzą­dza­jące nimi osoby kierują się honorem kupieckim, rzemieślniczymi tradycjami i kultywują dobre tradycje. 
 
Za: http://www.wsz-pou.edu.pl, Czy etyczny biznes się opłaca? Rozmowa z Iwoną Szczepańską.

8. Jak można otrzymać tytuł Przedsiębiorstwa Fair Play?
     
Weryfikując firmy badane, czy postępują rzetelnie wobec kontrahentów, czy na czas realizują swoje zobowiązania, czy dają wszystkim zainteresowanym równe szanse współpracy. Bada się także traktowanie klientów, czyli np. sposób załatwiania reklamacji, sposób promocji, informacje dostarczane klientom i ich zgodność z rzeczywistością. Weryfikowane są również stosunki pracy, czyli rzetelność procesu rekrutacji, możliwości rozwoju stwarzane pracownikom, czytelne zasady awansu i wynagradzania oraz oczywiście terminowość wypłaty wynagrodzeń. Sprawdzeniu podlega również, czy pojawiają się konflikty z pracownikami i jak są rozwiązywane. Bada się także wywiązywanie się ze zobowiązań wobec władz publicznych, regulowanie zobowiązań podatkowych i innych. Weryfikuje się również uciążliwość firmy dla środowiska.
Za: http://www.expovortal.com, Rozmowa z Mieczysławem Bąkiem – Prezesem Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Przewodniczącym Komisji Ogólnopolskiej Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.

9. Czy trudno stosować normy etyczne w biznesie?
     

 

Najważniejsze jest, aby zapoznać się z normami etycznymi, poznać je, a także przyjąć system wartości, który zobowiążemy się w firmie przestrzegać. Te wartości nie powinny być narzucone przez kierownictwo, ale wynikać z dyskusji z pracownikami i innymi współpracownikami przedsiębiorstwa. Na bazie przyjętych wartości powinien być opracowany kodeks etyczny. Oczywiście to , że stworzyliśmy w naszej firmie Kodeks nie oznacza samoczynnie, że firma stosuje normy etyczne. Wymaga to wdrożenia całego procesu, który obejmował będzie m.in. działania związane z trybem monitorowania oraz  przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie, działania dotyczące systemu szkoleń i promocji, które będą wyjaśniać i promować zawarte w tym dokumencie zasady.

10. W jaki sposób można propagować etykę biznesu?
     

Najczęściej przedsięwzięcia ukierunkowane na propagowanie zasad etyki i kultury w przedsiębiorstwie podejmowane są na skalę ogólnokrajową. Mają najczęściej one formę projektów, w których oceniany jest sposób i styl prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. Laureaci programów z zakresu etyki są wyjątkowymi firmami zlokalizowanymi na terenie danego kraju, rozwijają się, dbają o prestiż i korzystny wizerunek firmy.
Programy tego typu mają na celu wyróżnienie przedsiębiorców, którzy w swej działalności kierują się rzetelnością i zasadami etyki. Ideą programu jest promocja etyki w działalności gospodarczej.
Zwycięzcy programów udowadniają, że również w biznesie istnieją zasady etyczne, uczciwość i tzw. dobre praktyki, dotrzymują podjętych zobowiązań, a współpraca z nimi obciążona jest mniejszym niż przeciętne ryzykiem, ponieważ są firmami zweryfikowanymi przez organizatorów danego programu.
Tytuł zwycięzcy to nie tylko wyróżnienie, ale także zobowiązanie do stosowania zasad etycznych w przyszłej działalności.

źródło: http://www.twoja-firma.pl/pl/artykul/587.html


11. Co to jest etyka w biznesie?
     

 

Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się wiec nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej.
1.Etyka, jej poznanie i stosowanie ma służyć lepszemu robieniu interesów. Odpowiedzialność etyczna ma usprawnić działanie firm i zmniejszać koszty ewentualnych konfliktów wypływających z nieznajomości przez świat biznesu obowiązujących reguł moralnych. Etyka się opłaca.
2.Etyka w biznesie prowadzi etyczna refleksję nad zachowaniami ludzi pełniących określone role w organizacjach. Pokazuje jak najlepiej mają pełnić swoje funkcje. Ukazuje zadania, przed którymi staje organizacja-spółka jak i jednostki. Etyka jest więc uprawiana przede wszystkim jako uzupełnienie teorii zarządzania. Etyka usprawnia zarządzanie.
3.Etyka w biznesie ma wytworzyć umiejętność kierowania ludźmi w oparciu o etykę. Etyczne przywództwo jako zadanie dla liderów, profesjonalistów działających w biznesie rodzi przed etyką specyficzne zadanie .Etyka narzędziem liderów.
4.Etyka w biznesie rozważa zagadnienie o fundamentalnym znaczeniu dla samej etyki i dla samego biznesu, a mianowicie zagadnienie ewentualnego ponoszenia odpowiedzialności moralnej przez spółki prawa handlowego oraz przez jednostki w niej działające.

12. Co to jest korporacyjna odpowiedzialność biznesu?
     

 

Etyka w biznesie rozpatruje problem odpowiedzialności pracowniczej i korporacyjnej. Pierwszym z zadań jakie stoi przed etyką w biznesie jest ukazanie etycznych problemów jakie nastręcza działanie podlegające ocenie ekonomicznej i jednocześnie respektujące nakazy społecznej odpowiedzialności. Drugim zadaniem stojącym przed etyka jest zajęcie się problematyką etyki pracy. Sprowadza się ono do odpowiedzi na pytania: o jakość relacji pomiędzy pracodawcą a personelem, o bezpieczeństwo pracy, o lojalność, dyscyplinę, prawa, o prawo do ujawniania nieetycznych zachowań organizacji, o prywatność i konflikt interesów. Następnie etyka zajmuje się etyką zawodową szczególnie prawników, polityków, dziennikarzy, czyli wszystkich tych, którzy korzystają z dostępu do poufnych informacji. Przy czym etyka zwraca uwagę na kwestie prywatności i zaufania. Trzecim zadaniem etyki w biznesie stanowi rozpatrzenie zespołu problemów związanych z relacją pomiędzy konsumentem a światem biznesu. Należą do nich zagadnienie odpowiedzialności producenta za bezpieczeństwo i jakość produktu jak i za właściwą reklamę. Czwartym zadaniem, które podejmuje etyka jej przemyślenie zespołu zagadnień dotyczące stosunku świata biznesu do naturalnego środowiska, populacji i odpowiedzialności za przyszłe pokolenia. Można zatem przyjąć że jedna z podstawowych ról jakie należą do etyli w dziedzinie gospodarczej należą na początku uświadomienie natury samego życia gospodarczego i celu jaki ma realizować świat biznesu. Przedstawia on cztery zadania jakie stoją przed etyką biznesu.

13. Czy etyka biznesu się opłaca?
     

Zwolennicy wystarczalności etyki ogólnej uważają, że etyka szczegółowa jaką jest etyka biznesu jest objawem kryzysu moralności, poszukiwaniem środków zastępczych. Jednak etyka biznesu nie przeciwstawia się etyce ogólnej, uzupełnia ją tylko w wymiarze gospodarczej działalności człowieka. Etyka dostarcza człowiekowi innych wartości, nie tylko ekonomicznych.


14. Gdzie etyka jest najbardziej potrzebna?
     

 

Obecnie istnieją trzy zasadnicze sfery, w których zasady etyki i kultury gospodarczej pozostawiają wiele do życzenia. Po pierwsze - złe stosunki międzyludzkie i złe stosunki pracy, zwłaszcza w małych firmach. "Nowi" pracodawcy, którzy rozpoczęli działalność często charakteryzują się dużą przedsiębiorczością, wręcz "drapieżnością" w działalności gospodarczej. Często traktują pracowników jak narzędzia. Stąd obserwowana przez nas duża fluktuacja zatrudnienia w małych firmach wynikająca z nie dotrzymywania przez drobnych pracodawców zobowiązań wobec pracowników oraz rozrostu zachowań nieformalnych. Przedsiębiorcy nie wiedzą, jak ułożyć sobie stosunki z pracownikami. Druga sfera to problemy związane z płaceniem obciążeń publicznych, zwłaszcza podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Z naszych obserwacji wynika, że przeważająca liczba drobnych przedsiębiorców zatrudnia pracowników albo nieformalnie, albo w oparciu o oficjalne minimalne wynagrodzenie. Zdecydowana większość wynagrodzeń jest wypłacana "z ręki". Duża część obrotów dokonywana jest poza ewidencją. Wśród przedsiębiorców dominuje przeświadczenie, że bez oszukiwania fiskusa trudno jest prowadzić działalność gospodarczą.
Trzecia grupa zjawisk o charakterze wręcz nagminnym to nierzetelne traktowanie klientów i kontrahentów. Wydaje się to wręcz zdumiewające, ale pomimo wprowadzenia zasad rynkowych skala problemu pozostaje ciągle duża. Nie informowanie klientów o negatywnych cechach użytkowych towaru, zwłaszcza o jego wadach (np. samochody), niekulturalna obsługa klienta (np. komunikacja taksówkowa), nieumiejętność zachowania się w sytuacjach konfliktowych (reklamacje) wynikają z prymitywnego rozumienia rynku przez wielu przedsiębiorców, dla których nie jest ważne zadowolenie klienta ale tylko sprzedaż produktu czy usługi. Nieterminowość, nierzetelność i nie dotrzymywanie słowa są z kolei barierą w kontaktach z przedsiębiorcami z UE.

15. Czy istnieją jakieś reguły „etycznego biznesu”?
     

 

"Biznes etyczny" ma swoje obiektywne reguły. Najistotniejszym ogniwem są ludzie. Jeżeli etyka nie będzie pochodną świadomych wyborów moralnych pracowników firmy, to nie zastąpią jej żadne procedury. Firma nie stanie się etyczna poprzez zapisane normy i zasady. Automatycznie pojawia się cały szereg problemów związanych z zarządzaniem, a zatem potrzebna jest ciągła kontrola przedsiębiorstwa.

16. Czym są i co dają Programy etyczne?
     

 

Program etyczny kładą nacisk na precyzyjną kodeksową regulację. Kładą one nacisk na zapis bardzo drobiazgowych regulacji. Powstałe w ten sposób kodeksy zawierają szczegółowe przepisy postępowania w firmie. Mają one w zamierzeniu rozwiązać wszystkie, bądź większość problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Taki związany z etyką norm, praw i uprawnień program etyczny zakłada przeświadczenie o możliwości kodeksowego unormowania zagadnień moralnych.
Do zalet kodeksowej regulacji należy jednoznaczność określenia tego co obowiązuje i co jest zakazane. Etyka w rozumieniu budujących takie programy etyczne oznacza zespół określonych norm organizacji.

17. Misja firmy – czy to ważny element?
     

 

Szczególnie interesującym elementem programów etycznych dającym heurystyczne wskazówki jest formułowanie misji firmy. Zauważmy, że mamy do czynienia z trzema obszarami na których określana jest misja. Rozważamy misję: religijną, narodową i korporacyjną.
Przykładem programu etycznego przywiązującego szczególną wagę do sformułowania misji oraz uczynienia z niej podstawowego elementu zarządzania etycznego stanowi projekt opisany w książce pod tytułem: „Dusza biznesu”. Jej autor Tom Champpell rozpoczyna tworzenie programu etycznego firmy od :
1.deklaracji celów
2.wyznania wiary firmy
3.deklaracji misji
Tworzenie misji należy według autora poprzedzić wykładami o wolności i tożsamości etycznej.
Tom Chappell uważa , że misja firmy powinna zawierać co najmniej cztery elementy:
1.     dostarczeniu klientom wysokiej jakości produktów,
2.     rozwijaniu z klientami stosunków wykraczających poza samą tylko sprzedaż produktu , opartych na uczciwym dialogu,
3.     poszanowaniu i docenieniu wszystkich interesariuszy, troszczeniu się o ich dobrobyt i w miarę możliwości do jego pomnażania, po to by pozyskać sobie ich zaufanie,
zapewnieniu naszym pracownikom uczciwej pracy i godziwego wynagrodzenia, a także bezpiecznych i zdrowych warunków pracy, stymulujących twórczą postawę, samodyscyplinę i otwartość wobec innych ludzi ”.

18. Co oznacza pojecie Potrójnego P?
     

 

(People, Planet, Profit - czyli ludzie, planeta, zysk)
W miarę rosnącej globalizacji, coraz większej świadomości ochrony środowiska i świadomości społecznej, a także sprawniejszej wymiany informacji, koncepcja odpowiedzialności przedsiębiorstw, wykraczającej poza zwykłe wymagania prawne lub generowanie zysku, nabiera nowego znaczenia. Działania przedsiębiorstw muszą być postrzegane jako odpowiedzialne w kontekście ludzi, planety i zysku.

19. Jak firmy mogą angażować się w etyczną przedsiębiorczość?
     

 

Przedsiębiorstwa mogą, zaraz po władzach, odgrywać ważną rolę, jeśli chodzi o przestrzeganie prawa pracy. Można wyróżnić trzy poziomy ewentualnego zaangażowania firmy:
-    poziom podstawowy przedsiębiorczości firmy polega na zwyczajnym zarządzaniu (np. tworzenie miejsc pracy, uczciwe wynagrodzenie, tworzenie wartości akcyjnej,...);
-    dalszy poziom to taki, w którym istnieje pewna społeczna i ekologiczna odpowiedzialność, przekraczająca wyłączne zastosowanie istniejącej legislacji, na którą przedsiębiorstwa wyraziły zgodę (np. zapłata rozsądnego wynagrodzenia w krajach rozwijających się i w kooperacji z pozarządowymi organizacjami i lokalną ludnością);
-   ostateczny poziom to dyskretny patronat i inne formy inicjatyw wykraczające poza osobiste zaangażowanie (np. ustalenie prawdziwych podstawowych potrzeb dla lokalnych społeczności w których ma miejsce inwestowanie, takich jak edukacja i służba zdrowia) nie licząc public relations.
Ważnym jest aby:
-    unikać sytuacji, w których robi się niepotrzebne profity na koszt innych,
-          ochraniać przed stratami wynikającymi z niedopatrzeń podczas wypełniania obowiązków,
-          pomóc na wypadek strat wynikających z powyższych sytuacji.

20. Co rozumieć należy pod pojęciem kultura zarządzania?
     

 

Często jest to zjawisko ściśle powiązane z etyką biznesu. Daje się zauważyć czysty związek pomiędzy kulturą zarządzania a etyką.
W literaturze można znaleźć bardzo wiele definicji kultury organizacyjnej (zwanej także kulturą korporacyjną). Z punktu widzenia tej pracy najbardziej godne uwagi są definicje F. Hoffmann’a oraz C. Hill’a i G. Jones’a - odpowiednio:
Zbiór wartości, norm i symboli, które rozwijają się w organizacji jako odpowiedź na wymagania jej stawiane a także potrzeby jej pracowników, którzy są zatrudnieni odpowiednio długo. Kultura jest przekazywana świadomie lub nieświadomie nowym pracownikom firmy, szczególnie poprzez modele zachowań (główny nośnik kultury), które w wyraźny sposób wpływają na sposób myślenia i zachowania tych pracowników1.
i
Specyficzny zbiór wartości i norm, które są dzielone przez ludzi i grupy w organizacji a które wpływają na sposób w jaki oni współdziałają ze sobą oraz z osobami spoza organizacji. Wartości w organizacji to przekonania odnośnie celów do których każdy w organizacji powinien dążyć oraz poglądy dotyczące rodzajów zachowań i działań jakie należy podjąć aby te cele osiągnąć. Z wartości organizacji wykształcają się normy, wytyczne i wymagania, które  zalecają lub nawet nakazują odpowiednie zachowanie w określonych sytuacjach2.
 
1 por.: Roland Gareis, Development of a Project-specific Culture: A Project Management Function, [na:] http://www.rgc.at/fileadmin/rgc/images/Dokumente/Paper_Project_Culture_Gareis.pdf,
2 hasło „Organizational Culture”, Wikipedia [na:] http://en.wikipedia.org/wiki/Organizational_culture

21. Jak tworzyć kulturę przedsiębiorstwa?
     

 

Kulturę przedsiębiorstwa można tworzyć w oparciu o wprowadzanie programu etycznego do firmy. Kultura przedsiębiorstwa stanowi wspólne przeświadczenie o zasadach i wartościach organizacyjnych charakteryzujących daną firmę.

22. Jakie są etapy budowania kultury przedsiębiorstwa?
     

 

Etap I
Znalezienie odpowiedzi na pytanie : na jaki model organizacji decydują się zarządzający: autorytarny czy delegacji uprawnień, neutralny czy pro społeczny?
Etap II
Identyfikacja osób żywotnie zainteresowanych
Etap III
Określenie wspólnych wartości
Etap IV
Stworzenie : wizji, misji i zasad firmowych
Etap V
Dostosowanie sześciu elementów organizacji
Etap VI
Stworzenie dalszych elementów programu etycznego zarządzania: tworzenie kodeksów, powołanie doradcy do spraw kultury przedsiębiorstwa i etycznego zarządzania, tworzenie komitetów etycznych, wprowadzenie kontroli etycznej działania firmy, tworzenie bezpiecznych kanałów informacyjnych o naruszeniach zasad etycznych wewnątrz organizacji   
Etap VII
Utrwalane kultury organizacyjnej poprzez szkolenia.

wróć
Ilość odwiedzających osób: 23471
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności